​Delhaize-ondernemers vrezen Aholds strenge franchisemodel

Franchisenemers van Delhaize vrezen voor hun vrijheid als de keten fuseert met Ahold. Van de 880 Delhaize-vestigingen worden er ruim zevenhonderd geëxploiteerd door franchisers, weet het Algemeen Dagblad.

De zelfstandig ondernemers hebben meer invloed op hun supermarkt dan franchisers van Albert Heijn. Waar de inrichting van AH-supermarkten vast ligt, kunnen zij die bijvoorbeeld zelf bepalen. Ook over het assortiment hebben Delhaize-franchisers veel meer zeggenschap. De ondernemers hechten veel waarde aan die vrijheid, aldus een anonieme franchiser. “Ik weet precies wat mijn klanten willen. Daar speel ik op in."

Als Delhaize en Ahold fuseren, komt daaraan een einde, voorspelt marketingdeskundige Paul Moers. Ahold zal strikte contracten bedingen met de ondernemers om de keten overal hetzelfde te presenteren. “Dat leidt tot onmiddellijke kostenbesparingen. Kijk alleen al naar de distributie. Die is bij Albert Heijn gewoon veel efficiënter dan bij Delhaize."

Delhaizefranchisers kunnen echter ook profiteren van een Ahold-Delhaizecombinatie. De ketens beschikken samen namelijk over een veel grotere inkoopmacht. “Van lagere inkoopprijzen profiteren ze veel meer dan van hun huidige stukje vrijheid."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!