Fatboy verliest kort geding over model

De producent van zitzakken, Fatboy the Original, heeft HMG Bedtextiel gedaagd omdat de zitzakken van beide producenten teveel op elkaar zouden lijken. Door de toegenomen populariteit van de zitzak zijn de commerciële belangen groot. Mede onder invloed van de loungetrend zijn de typisch jaren zestig objecten terug in het modebeeld. Daarom eiste Fatboy dat HMG stopt met het verkopen van de zitzakken, die qua kleur en model volgens Fatboy teveel zouden lijken op het beschermde model van de Finse ontwerper Jukka Setälä. Het vonnis van de rechtbank liet weinig over van de gedachtegang van Fatboy. Volgens de rechter waren beide zitzakken een uitvergroting van een volstrekt bekend model, namelijk een kussen met dubbel gestikte rand. Er was dan ook geen sprake van een creatieve inspanning van de kant van Fatboy waardoor volgens de uitspraak van de rechter een ieder de zitzak zou mogen produceren. De prijs van HMG Bedtextiel ligt vele tientallen euro’s lager dan de Finse variant.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!