Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 28 miljoen producten online gekocht. Dat is zestien procent meer dan in dezelfde periode in 2014, zo blijkt uit cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
Consumenten besteedden bijna twee miljard euro aan hun online productaankopen, zeventien procent meer dan vorig jaar. De markt voor diensten laat een groei zien van vijftien procent, terwijl het aantal aankopen in dat segment met 28 procent is gegroeid. Steeds meer productaanbieders verkopen ook diensten, signaleert directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Het is tekenend voor de vermenging van zakendoen met consumenten. Webwinkels doorkruisen traditionele product- en dienstenstructuren en dit zal meer en meer de groei van webwinkels gaan bepalen."
Verder blijkt dat ook het aantal online shoppers is gestegen, met vier procent. 78 procent van de Nederlanders heeft in de eerste drie maanden minstens één aankoop gedaan. Die groei komt volgens de belangenvereniging Thuiswinkel.org doordat het doen van online aankopen steeds gemakkelijker wordt, doordat steeds meer retailers bijvoorbeeld zondagbezorging aanbieden.
In de meting zijn daarnaast voor het eerst groeicijfers op totaalniveau en per segment opgenomen. De speelgoedbranche neemt de grootste groei in online bestedingen voor zijn rekening. Consumenten gaven hier 37,6 miljoen euro uit, veertig procent meer dan een jaar eerder.
Reacties 0