Verslag Winkellocatiemarkt 2005

De zesde editie van de Winkellocatiemarkt die op donderdag 29 september werd gehouden in het Fortis Auditorium te Utrecht was een inspirerende bijeenkomst. Het aantal deelnemers was met ruim vijftig toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Ongeveer 35 procent van de deelnemers bestond uit retailers.

Na de koffie op de ontmoetingsmarkt werden de aanwezigen naar het eigenlijke auditorium geleid voor het ochtendprogramma. Marcel Sanderse, directeur van het Management Studiecentrum dat deze dag mogelijk maakte, gaf na een kort welkom snel het woord aan directeur van AM vastgoed Jaap Gillis, die zou optreden als dagvoorzitter.

Baldwin Poolman (managing partner Cushman & Wakefield Healy & Baker) was de eerste spreker en gaf een uitstekende samenvatting van de stand van zaken in winkelvastgoed. Hij ging daarna in discussie met TU Eindhoven-Hoogleraar Robert Weisz, waarbij twee belangrijke thema’s, namelijk de hoge huurprijzen en branchevervaging, al duidelijk afgetekend werden. “Schoenmaker blijf bij je leest is voorbij”, aldus Poolman. Zal de branchevervaging niet tot eenheidsworst leiden? Weisz: “De Nederlandse consument krijgt wat hij wil”.

Jan Jaap van Donselaar, CFO van de snelgroeiende wasseretteformule Izi Wash It, sloeg een lichtere toon aan bij de aanvang van zijn rede. “Wie in deze zaal heeft er de afgelopen week nog gewassen of gestreken?” Na deze gewetensvraag zette Van Donselaar enthousiast uiteen hoe Izi Wash It denkt het verouderde concept van de wasserette nieuw leven in te blazen. Interessant voor het publiek was de onthulling dat Izi Wash It vanwege de betere bereikbaarheid bewust op zoek is naar B-locaties.

De combinatie van retail en leisure, een thema dat nog niet echt aan bod was gekomen, kwam naar voren in de toespraak van Patries Haberer, marsmanager van de gemeente Zutphen. Zij vertelde over de plannen om een gedeelte van industrieterrein De Mars om te toveren tot een retail- en leisurecentrum. Op het moment bevindt het beroemde warenhuis Eijerkamp zich al op de aangewezen locatie, maar nu is het de bedoeling om de omgeving een heel nieuw aanzien te geven en aansluiting te vinden met het historische stadscentrum. Haberer ziet ook in andere steden mogelijkheden om industrieterreinen te transformeren tot “een volwaardig onderdeel van de stad.”

Het programma voor de lunch werd afgesloten door de enthousiaste Mari Peters, die vorig jaar zijn keten Dobey aan het publiek voorstelde. Uit zijn korte update blijkt dat Dobey het goed doet. “Dobey is niets bijzonders,” geeft Peters desgevraagd toe, “maar in het land der blinden is éénoog koning.”

Na de lunch trakteerde Jan Meerman, vice-voorzitter van het MKB, de aanwezigen op een gepassioneerd pleidooi voor meer contact tussen de vastgoedbranche en de ondernemer. “Mét elkaar, niet tégen elkaar,” was zijn boodschap. Het door het MKB opgezette stedenontwikkelingsplan voor Nijmegen is volgens Meerman een voorbeeld hiervan. Vooralsnog heeft de MKB’er “last van de arrogante houding van de onroerend goed-markt.”

Koos Pols, director Leasing ING Real Estate, kan zich hier wel wat bij voorstellen. “Het wordt hoog tijd dat ontwikkelaars mee gaan denken met retailers.” ING Real Estate is initiator van een project waarvan het uiteindelijke doel is om voor alle betrokken partijen ‘het gedroomde winkelcentrum’ te ontwerpen. Maar: “Wij dromen niet,” aldus Pols, “wij gaan het maken.” Pols ging daarop in discussie met Frank van Sebille, vastgoedmanager van Van Haren Schoenen, en Hans Wingender, development manager van Yum! Restaurants International. Is het wel mogelijk om tot een ideaal winkelcentrum te komen? Pols houdt vol dat er veel bruggen gebouwd kunnen worden wanneer een representatieve groep retailers mee kan denken met de vastgoedondernemer.

Hans Schröder, directeur van Provastgoed Nederland, kondigde daarna zijn plannen aan voor de bouw van de Markthal in Rotterdam. Een grote overdekte marktplaats wordt g

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!