Het geheim van emotionele productbeleving
Gepubliceerd op 5 oktober 2005 om 00:00
Het ene product verwerft in hoog tempo een cultstatus en het andere product blijft in de schappen liggen, emotionele productbeleving kan de verkoop stimuleren maar ook tegenwerken. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat consumentenproducten veertien verschillende emoties kunnen oproepen. Deze emoties hebben op hun beurt invloed op hoe producten worden beleefd zoals smaak, geur het uiterlijk en het merk. Van de veertien emoties zijn er zeven positief: aangename verrassing, bewondering, inspiratie, amusement, tevredenheid, verlangen en fascinatie. De andere zeven zijn negatief: afschuw, verveling, minachting, ontevredenheid, verontwaardiging, teleurstelling en onaangename verrassing. Deze emoties beïnvloeden de ervaring met het product elk op hun eigen manier. Voor het wow-effect zijn deze drie emoties van groot belang: aangename verrassing, verlangen en fascinatie. Denk daarbij aan producten zoals de i-pod, de New Beetle en ontwerpen van Alessi.
Reacties 0