Verpakking bepaalt voor een deel succes van levensmiddel
Gepubliceerd op 14 oktober 2004 om 00:00
Het Nederlandse bedrijfsleven verpakt jaarlijks ongeveer 43 miljard producten. De totale waarde hiervan bedraagt zo`n 20 miljard euro. Zo`n tweederde van de inkoopwaarde van verpakkingen komt voor rekening van de voedingsmiddelenindustrie. Hier heeft deze sector goede redenen voor: volgens directeur Michael Nieuwesteeg van het Nederlands Verpakkingscentrum wordt iedere euro aan ingekochte verpakkingen meer dan viervoudig terugverdiend dankzij de toegevoegde waarde van het product. Verpakkingen blijken ook een belangrijke rol te spelen bij de succesvolle introductie van nieuwe producten. De kwaliteitsbeleving van het product (door de consument) wordt namelijk deels bepaald door de verpakking. Volgens Ton van Veen, werkzaam bij het verpakkingsontwerpbureau Plato Product Consultants in Delft, zullen kunststof verpakkingen de komende jaren hun opmars vervolgen. Glas wordt eveneens nog veel gebruikt, bijvoorbeeld voor verse sappen en sauzen met een luxe en authentieke uitstraling. Deze flessen en potten worden vaak voorzien van mooie kleuren en vormen en van een luxe coating. Ook verpakkingen van blik hebben vaak speciale vormen en zijn voorzien van speciale druktechnologie.
Reacties 0