Nederlandse modebedrijven brengen in navolging van Zara en H&M steeds vaker nieuwe items in het seizoen. Zo slaan kledingmerken die eigen winkels openen en retailers die hun eigen kledingmerken introduceren het voorverkoopseizoen over, waardoor ze drie tot vier maanden tijd winnen. “Dat is wat wij sinds twee tot drie jaar doen met ons merk Sissy-Boy en de private labels van Men at Work”, zegt Maarten Vaessen van investeringsmaatschappij Varova in het zomernummer van RetailTrends.
Ook C&A speelt in op trends door nog in het seizoen nieuwe artikelen te introduceren. De kledingretailer onderscheidt in feite twee supply chains: één voor de lange termijn met doorlooptijden van zes tot negen maanden en één voor de korte termijn met een doorlooptijd van twee maanden. “We merken dat we om wereldwijde trends te spotten in deze ‘connected world’ met internet en social media als bronnen, voldoende vooruit kunnen kijken om aan de wereldwijde vraag te voldoen.”
Het ontwerpen, produceren en distribueren van kleding wordt op die manier een ‘ongoing business’, ziet kledingeconoom Rens Tap van branchevereniging Modint. “In plaats van fast fashion lijkt mij de term flow fashion beter op zijn plaats. Kleding wordt niet in grote brokken in het voor- en najaar de winkels in geduwd, maar stroomt in de juiste hoeveelheden gedurende het hele jaar door de keten naar de consument.”
Bij fast fashion draait het niet om kwaliteit, maar om het vermogen snel te reageren op trends in mode. Daarvoor bestaan grofweg twee methoden, beschrijft Marcel te Lindert in RetailTrends: versnippering van collecties en versnelling van de keten. Zara en H&M boeken succes door beide methoden te combineren. In RetailTrends wordt hier met Varova, C&A en Modint dieper op ingegaan. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0