​2theloo opent 24 nieuwe Belgische locaties

Toiletwinkelketen 2theloo heeft een overeenkomst gesloten met Total België voor toiletten bij 24 snelwegstations. De samenwerking volgt na een succesvolle pilot tussen eind november 2014 en mei 2015 op vier locaties. In ruil voor het entreebedrag ontvangt elke bezoeker een voucher die gebruikt kan worden als korting op aankopen in de Total shop.

Het toiletconcept belooft ‘altijd schone toiletten’, valt op met uniek wc-design en heeft een winkel met cadeautjes en toiletgerelateerde artikelen. Na de oprichting in 2011 is het bedrijf rap gegroeid. Momenteel telt de keten bijna tweehonderd toiletwinkels in winkelcentra, toeristenlocaties en benzine- en treinstations in vijftien landen.

De ambities van 2theloo zijn groot. Almar Holtz zei eerder dat werelddominantie sinds dag één het doel is. “Waar mensen uit onze omgeving wel eens zeggen, ‘Chili, zou je je daar wel vestigen?’, daar doen wij het gewoon. De wereld is één grote kans. We wilden vanaf het begin een global brand worden en daar heb je lef voor nodig. En een beetje ijdelheid.” Time Magazine betitelde 2theloo eerder als de snelst groeiende formule tijdens de economische crisis.

Ondanks de groei liet Holtz begin dit jaar weten dat de toiletwinkelketen sinds zijn oprichting nog geen zwarte cijfers heeft geschreven. “Vanaf volgend jaar zijn de meeste toiletten afbetaald en gaan ze renderen”, citeerde de Volkskrant. 2theloo houdt de kosten laag door met tankstations en winkelcentra af te spreken dat zowel de vijftig eurocent per bezoek als de circa honderdduizend euro aan bouwkosten gedeeld worden. 2theloo krijgt de tijd om het voorgeschoten bedrag terug te betalen via het entreegeld, zodat het niet voor iedere nieuwe vestiging een lening af hoeft te sluiten bij de bank. Bij gemiddeld duizend bezoekers per dag, doet de formule daar volgens Holtz zo'n zevenhonderd dagen over. Dit model verklaart volgens hem waarom 2theloo tot nu niet winstgevend is.

2theloo sloot vorig jaar zijn eerste vestiging in de Kalverstraat, omdat die niet rendabel werd. “Met hooguit honderd bezoeken per dag konden we nooit de duizend euro huur per dag betalen.” De keten is inmiddels voorzichtig met openen van eigen zaken in winkelstraten. Klanten lopen volgens Holtz eerder 2theloo binnen waar ze de aanwezigheid van openbare toiletten gewend zijn, zoals bij een tankstation of in een winkelcentrum.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!