Door Saskia van de Scheur
Sectoranalist retail bij ABN AMRO
Nederland staat op plek negen in de top tien van beste vestigingslanden voor retailers. Dit verbaast u wellicht? Enkele factoren die hierbij een rol spelen zijn de kwaliteit van de infrastructuur, het gemak waarmee een winkel kan worden begonnen en de consumentenvraag. Voor het eerst in zes jaar zijn consumentenvraag en de verkopen gestegen. Toch hebben veel retailers het lastig. Spelen fysieke retailers voldoende in op de mogelijkheden die Nederland biedt? Misschien kunnen zij iets leren van luxe retailers.
Waarom afkijken bij luxe retailers een goed idee is
Na 7,5 jaar zijn er in Nederland weer meer optimisten dan pessimisten en trekt de consument steeds guller de portemonnee. Hoewel het aantal producten dat over de toonbank gaat stijgt, blijft de omzetgroei voor fysieke retailers beperkt. De Nederlandse consument is rationeel en struint het internet af voor de beste prijs. Fastfashionketens hebben hierop ingespeeld. Zij vernieuwen hun laaggeprijsde collectie elke acht weken en blijven de consument verrassen. Dit verleidt de consument om regelmatig terug te komen.
Veel ruimte voor retailers in het middensegment is er daardoor echter niet. Het middensegment kampt met prijsconcurrentie en heeft vaak nog onvoldoende luxe in huis om met luxe retailers mee te spelen. Met de succesvolle positionering van de Bijenkorf en de komst van Haussmann wordt steeds meer allure van Parijs naar Nederland gebracht. Hierdoor worden verwachtingen ten aanzien van klantbeleving hoger en dit is waar de retailer in het middensegment op kan inspelen.
Luxe retailers ontwikkelen hybride winkelconcepten
Retailers in het luxe segment ontwikkelen hybride winkelconcepten, waarin zij product- en serviceaanbod combineren met horeca. Klassieke grenzen tussen retail en leisure vervagen; de bestedingen aan foodproducten in de retail zijn tussen 2008 en 2013 met 20,2 procent gestegen. Wie zich onderscheidt op productassortiment, beleving en deskundig winkelpersoneel weet meer tevreden klanten aan zich te binden.
Retailers in het luxe segment spelen in op de hybride functie die fysieke retailers zich aanmeten. Zo kun je bij Le Printemps in Parijs worden aangekleed door een personal shopper en biedt Kaufhaus des Westens in Berlijn luxe catering services aan. Harrods biedt met onder meer instore pop-up shops, interieuradviseurs en de verkoop van luxe huizen nog meer dan dat. Zij positioneert zich als een luxe lifestyle warenhuis met ‘all things for all people’. Exclusiviteit is ook een belangrijke succesfactor van luxe retailers. Hierbij draait het om meer dan een uniek productassortiment. Ook de omgeving - de winkelinrichting - speelt een grote rol in de klantbeleving. Aangezien de consument zich in het aankoopproces online oriënteert, is internet een integraal onderdeel van het winkelconcept. Immers lokt u hiermee de hybride consument naar uw winkel.
Hybride consument biedt retailer in middensegment kansen
Wij veranderen in hybride consumenten: we winkelen zowel offline als online en wisselen onze aankopen in het discountsegment (prijs) af met aankopen in het premiumsegment (kwaliteit). Hierdoor krimpt het middensegment. Echter, retailers in dit segment kunnen hiervan profiteren wanneer zij luxe in hun winkels integreren. De verwachte groei van 21,5 procent in de verkopen van luxe producten biedt retailers kans om hierop in te spelen.
Een aantal demografische factoren kan deze groei versnellen. Door vergrijzing neemt het aantal 60-plussers fors toe. Zij hebben vaak meer te besteden en zijn bereid meer te betalen voor goede service, aandacht en kwaliteit. En hoewel de portemonnee van de millennials kleiner is, hechten zij juist waarde aan het uitdragen van een eigen identiteit. Luxe producten dragen hieraan bij. De millennial is opgegroeid met digitalisering en vormt daarom voor hybride winkelconcepten een belangrijke doelgroep. Het groeiende aantal toeristen in Nederland biedt ook groeipotentie, aangezien de verkopen van luxe producten in Europa hiervan mede afhankelijk is. Interessant is dat Chinezen hun thuisland voor aankopen in luxe producten links laten liggen. Reden? De prijzen zijn hier zo’n twintig procent lager dan in Azië. Reden genoeg om een vleugje luxe te adopteren.
Combineer vermaak en werk
Onder meer De Fietskantine en Only for Men hebben zich laten inspireren door retailers in het premiumsegment. Bij de Fietskantine kunt u uw fiets laten repareren, terwijl u met een kop koffie wacht en in de winkel rondkijkt of uw haren laat knippen. Bij Only for Men kunt u, de man, na uw aankopen een biertje aan de bar drinken terwijl u op uw vrouw wacht die de omgeving van Doesburg op een leenfiets verkent. De consument vermaak bieden en samenwerken zijn sleutelwoorden. Voor wie meer ingevingen wil, is een inspiratiereis naar Parijs, Londen of New York natuurlijk altijd een optie.
Reacties 0