Consument hecht meer waarde aan duurzaamheid
Gepubliceerd op 14 oktober 2004 om 00:00
Er komen steeds meer consumenten die belang hechten aan duurzaamheid en het hebben van een persoonlijke levensstijl. Tot deze `cultural creatives` behoort inmiddels bijna eenderde deel van de Amerikanen, zo stelt marktonderzoeker en socioloog Paul Ray. In Nederland zijn inmiddels al 1,5 miljoen consumenten onder deze noemer te plaatsen. De cultural creative heeft een gemiddeld iets hoger besteedbaar inkomen, heeft zorg om de natuur, wil dat er meer gedaan wordt aan problemen als kappen van regenwouden of overbevolking, is bereid meer belasting te betalen voor consumptiegoederen als dat geld terecht zou komen bij het bijvoorbeeld terugdringen van het broeikaseffect, ziet het belang van onderhouden van relaties en doet vaak aan vrijwilligerswerk. Naast de 15% van de Nederlanders die voldoet aan het profiel van cultural creative, voldoet nog eens 10% in minder mate aan het profiel. Per jaar komt er 0,5% cultural creatives bij. Omdat dit zo geleidelijk gaat, ziet de media het niet en pikt het niet voldoende op. Een bedrijf kan op deze consument inspelen door veel en goede informatie te bieden, en een portfolio te creeren van groene producten.
Reacties 0