Online fashionretailers steeds beter gewaardeerd

Online fashionspelers presteren volgens consumenten steeds beter ten opzichte van fysieke modewinkels. Dat concludeert GfK naar aanleiding van de uitreiking van de GfK Fashion Award, waarvoor consumenten retailers beoordelen op elf aspecten.

Etailers rukken op in de ranglijst van de marktonderzoeker. Shoppers kennen online fashionretailers gemiddeld een 7,4 toe, terwijl dat vorig jaar een 7,2 was. Fysieke retailers worden gemiddeld met een zeven gewaardeerd. In de top tien zijn daarnaast drie webwinkels te vinden, terwijl er vorig jaar nog geen enkele online speler bij de beste tien hoorde.

Webwinkels presteren ten opzichte van fysieke winkels beter op alle aspecten, aldus GfK. Met name de aspecten uitgebreide collectie, laatste mode en sfeer vallen op. De onderzoekers wijzen daarbij op de stappen van veel online retailers om consumenten meer advies, service en inspiratie te bieden. Daarmee hopen ze de concurrentie van omnichannel retailers het hoofd te bieden, die bijna de helft van de online modebestedingen voor hun rekening nemen. Pure players zijn inmiddels goed voor zeven procent van de markt voor bovenmode, aldus GfK.

Zalando presteert volgens online shoppers het beste als het gaat om onder meer prijs en collectie en wint daarmee de GfK Fashion Award. De Duitse etailer is de eerste online speler die het predicaat mee naar huis neemt. “Dit rapport bevestigt dat investeren in het creëren van een gemakkelijke, gepersonaliseerde en inspirerende shop-ervaring erg belangrijk is in e-commerce”, reageert country cluster head Donna Darthuizen van Zalando Benelux. De top drie wordt gecompleteerd door respectievelijk de Bijenkorf en Jack & Jones.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends