Nederlandse sandwichmarkt groeit
Gepubliceerd op 14 oktober 2004 om 00:00
De markt voor `snelle broodjes` groeit enorm. Er wordt in deze markt ook veel aan vernieuwing en productontwikkeling gedaan. Zo probeert vanuit Alphen aan den Rijn het van oorsprong Britse Hazlewood een voet aan de grond te krijgen op het Europese vasteland. In Engeland is het bedrijf met 3 miljoen sandwiches per week een van de grootste aanbieders. Vanuit de vestiging in Alphen aan den Rijn worden onder meer KLM, Albert Heijn, Shell, Esso en BP bediend, maar ook bedrijven in de Belgische en Duitse markt. Voor Nederland is de sandwich een relatief jong product. In 1996 begon Albert Heijn als eerste met de verkoop van verpakte sandwiches. Het echte succes kwam toen ook Shell bij zijn benzinestations sandwiches ging verkopen. Inmiddels is de sandwichmarkt in Nederland goed voor een omzet van 45 miljoen euro, aldus onderzoeksbureau ACNielsen. Volgens de onderzoekers van IRI bedraagt echter alleen de omzet bij benzinestations al 90 miljoen euro. Zo`n 75% van alle sandwiches wordt in de tankshop verkocht. De vraag naar een snelle hap en gemakzucht zijn mede verantwoordelijk voor het succes van de sandwich in Nederland.
Reacties 0