Nederlandse bouwmarkten zien hun omzet dit jaar dalen, ondanks het herstel van de economie en de huizenmarkt. De sector bevindt zich nog altijd in de crisis, concludeert ABN AMRO in een maandag gepubliceerde branche-update.
Vorig jaar zagen bouwmarkten de volumes en omzetten na enkele zware crisisjaren weer eens toenemen. Die opleving krijgt echter geen passend vervolg, waar de woonwinkels bijvoorbeeld hun omzetten wel maand op maand zien toenemen. De zware tijden zijn ook terug te zien in het aantal bouwmarkten, dat in zeven jaar tijd is teruggelopen van 980 naar 850 vestigingen.
Verder hebben de bouwmarkten de winstmarge de afgelopen jaren zien teruglopen. De verhouding tussen het bedrijfsresultaat en de omzet is vorig jaar gedaald naar 1,4 procent, waar die twee jaar eerder nog bijna drie procent bedroeg. Dat komt volgens de bank onder meer door hogere personeelskosten en duurdere huisvesting. De omzet per winkel krabbelde iets op naar ruim twee miljoen euro.
Dat de sector zich nog in de crisis bevindt komt onder meer doordat de consument steeds minder tijd aan klussen besteedt. ‘Jongere generaties van nu lijken geregeld twee linkerhanden te hebben en beschikken vaak niet over een eigen hamer en gereedschapskist’, aldus ABN AMRO. De werkzaamheden worden uitbesteed aan aannemers, die hun spullen vaak bij groothandels halen.
Verder wordt binnen het groeiende aantal eenpersoonshuishoudens minder geklust dan binnen grotere huishoudens en hebben consumenten minder geld om te besteden aan verbouwingen, omdat ze minder hypotheek krijgen. Bouwmarkten hebben daarnaast last van prijsdruk door de groei van de Duitse ketens Hornbach en Bauhaus, die door hun schaalgrootte meer korting kunnen bedingen bij het inkopen van hun producten. Hun aanwezigheid maakt de bouwmarktsector volgens de bank nog meer tot een vechtmarkt.
De kansen voor bouwmarkten schuilen in een verdere aantrekkende huizenmarkt en het jonge online kanaal. Het omzetaandeel van online bedraagt nu nog zo’n zeven procent, maar dat gaat naar verwachting van de bank flink groeien. Daarnaast is volgens ABN AMRO behoefte aan aanwezige deskundigheid op de winkelvloer, om zo toegevoegde waarde te bieden.
Reacties 0