Nederlanders besteden 1,2 miljard euro aan bloemen en planten

Consumenten hebben in 2003 bijna 1,2 miljard euro aan bloemen en planten besteed. Van deze bestedingen kwam bijna driekwart bij de tuincentra en bloemenwinkels terecht. Tuincentra hebben vooral concurrentie van supermarkten en de ambulante handel. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de HBD-studie `Branches in detail 2004 - Tuinzaken`. De 659 winkelvestigingen die het HBD in navolging van het CBS als tuincentrum beschouwt, hebben in 2003 een omzet in bloemen en planten van 750 miljoen euro behaald. De studie laat verder zien dat snijbloemen vooral bij de bloemist verkocht worden; tuincentra hebben hierin slechts een marktaandeel van 3%. Wat de verkoop van meerjarige tuinplanten betreft zijn tuincentra echter het belangrijkste verkoopkanaal met een aandeel van 70%. In de verkoop van kamerplanten hebben tuincentra een aandeel van 32%. Ook nemen tuincentra een groot deel van de circa 70 miljoen euro die aan tuinmeubelen besteed wordt voor hun rekening. Daarnaast leverden verlichting, dierbenodigdheden, cadeaubonnen en gereedschap nog eens tientallen miljoen euro`s op. De verkoop van zogenoemde bijproducten als potten en vazen is bij bloemisten en tuincentra goed voor ruim 200 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!