Het onderzoeksverslag en alle interviews zijn na te lezen op de website Thefutureofgrowth.nl.
Hhighlights uit het onderzoek:
- het slachtoffer van de prijsoorlog zijn vooral de A-merken, omdat die het meest zichtbaar en vergelijkbaar zijn
- een slordige zestig procent van de grote retailers kijkt nu naar mogelijkheden van dynamic dan wel differential pricing (meer prijsvariatie)
- bijna de helft van de deelnemende bedrijven acht het mogelijk verschillende prijzen te hanteren in verschillende verzorgingsgebieden
- een slordige twintig procent meent dat prijsvariatie per klantgroep of zelfs individuele klanten mogelijk is.
- een kwart van de deelnemende retailers ontwijkt de prijsoorlog door zich op te stellen als kwaliteitsstrijder
- de helft van deze grote winkeliers is voor een gereguleerde uitverkoop
- onderlinge prijsvergelijking is een belangrijker factor in het prijsbeleid dan de prijsbeleving van de klant
- het aantal aanbiedingen en afprijzingen is sterk toegenomen, maar de verwachting is dat retailers het komend jaar minder hoeven af te prijzen, mede dankzij slimmere inkoop
- de aandacht voor revenue management (prijsoptimalisering) neemt toe, zeker bij de supermarkten
Reacties 0