Met de winkel die Albert Heijn later dit jaar gaat testen in Heemskerk, maakt de super zich klaar voor de toekomst. De pijlers van AH zullen gaan bestaan uit huismerken, non-foodartikelen, biologische producten en gezonde producten. Door deze vernieuwde inbreng van het assortiment moet het concern vanaf 2006 naar eigen zeggen een jaarlijkse omzetgroei kunnen realiseren van minimaal 5 procent.
Met deze veranderingen probeert AH nieuwe klanten te winnen, waarbij het concern voornamelijk inzet op gezinnen. De nieuwe opzet richt zich in mindere mate op de traditionele klantenkring, tweeverdieners en welgestelde gepensioneerden die luxe en service zoeken. Uit onderzoek van GfK Panelservice blijkt dat de waardering voor de service van AH onder deze groep terugloopt. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat de gemiddelde klant tevreden is over de overall prestaties van AH (waaronder het aanbod, de prijs en service).
Albert Heijn zal ook in de nieuwe opzet A-merken aanbieden. Desondanks zullen er duizenden artikelen van bedrijven als Nestlé, Coca-Cola, Campina en Unilever uit de schappen verdwijnen. Met de testwinkel gaat AH directer concurreren met sterke supermarktketens zoals Dirk van den Broek/Bas van der Heijden. Critici denken dat het AH niet zal lukken deze ketens te verslaan.
AH zet vernieuwing in
Gepubliceerd op 20 oktober 2005 om 00:00
Reacties 0