​‘Forse daling in passantenaantallen ten einde’

Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten lag vorig jaar 1,1 procent lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit metingen van onderzoeksbureau CityTraffic. “Het lijkt alsof de forse daling in passantenaantallen achter ons ligt”, zegt oprichter Huib Lubbers op RetailWatching.

Sinds het hoogtepunt in 2007 zijn de passantenaantallen volgens Lubbers fors gedaald, met uitschieters van vijf procent per jaar. De daling van 1,1 procent is daarin een uitzondering. “Maar waakzaamheid is geboden”, aldus de directeur van Retail Management Center.

Lubbers ziet dat er onderlinge verschillen zijn tussen de regio’s in ons land. Zo waren de winkelstraten in het zuiden van Nederland drukker dan een jaar eerder, maar liepen de aantallen in het noorden, oosten en westen terug. Verder waren het voorjaar en de decembermaand (plus vier procent) relatief drukke maanden ten opzichte van vorig jaar. Daartegenover was het in de zomer en de eerste maanden van de herfst juist beduidend rustiger.

Uit de cijfers van CityTraffic blijkt verder dat de koopavond ook in 2015 flink aan populariteit verloor. De donderdagavond daalt met 31 procent en de vrijdagavond met twintig procent. “Sommige steden kennen een teruggang van de drukte op koopavonden van wel vijftig procent”, aldus Lubbers.

Toch verdwijnt de avond volgens Lubbers niet helemaal uit beeld, gezien de trend om later op de dag te winkelen. Rond drie uur ’s middags is het nu het drukst in de binnenstad, waar steden in het zuiden een piek laten zien rond 15.30 uur. In Antwerpen ligt die piek zelfs nog een uur later, zegt hij. “Het sluiten van de winkels om zes uur ‘s avonds past niet meer in het huidige winkelgedrag.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!