Een kijkje in de budgetsuper van easyJet

Een luchtvaartmaatschappij die een eigen supermarktformule lanceert. Het klinkt merkwaardiger dan het eigenlijk is. Want easyJet is al langer veel meer dan een luchtvaartmaatschappij. Zo is er easyProperty voor het huren van vastgoed, easyGym om te sporten en easyPizza voor de snelle hap. Sinds maandag is er in het noordwesten van Londen ook de easyFoodstore.

Met easyFoodstore wil oprichter Stelios Haji-Ioannou de wat armere bevolkingsgroep bedienen. Hij zegt eerder al gratis voedsel te hebben verstrekt in Griekenland en Cyprus. “Dit is een meer commerciële poging om basisvoedsel voor 25 pence per item te verkopen aan minder draagkrachtigen.”

25 pence, meer kost een brood niet in februari. Aardappelen, pizza, tomatensoep en appelsap: het kost allemaal omgerekend 33 eurocent. In totaal zijn er 76 merkloze producten in de winkel beschikbaar. Na de introductieperiode komt de gemiddelde prijs op circa vijftig pence te liggen.

De eerste buurtwinkel opent ruim twee jaar na de bekendmaking van de plannen en een jaar na de eerste testfase met een geselecteerd groepje klanten. Die konden eind 2014 op nog geen honderd vierkante meter merkloze producten aanschaffen.

“Ik heb het gevoel dat er een gat is in de foodsector”, verklaarde Haji-Ioannou zijn nieuwste initiatief al in 2013. “Een niche onder huidige discounters als Aldi en Lidl.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in