​Het beste van RetailWatching: week 5

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Over het einde van (pure) webshops en het piramidespel van Zalando
Kunnen webshops eigenlijk wel winst maken? En kloppen de ‘hosanna-verhalen’ over torenhoge omzetten en groei eigenlijk wel? Is het eigenlijk wel nodig om een webshop te hebben? Hans van Tellingen, Tadek Solarz en Ernest Schaapman vinden dit belangrijke vragen. Want de internetkerk - dus het achterhaalde ‘2012-denken’ – heeft ook de banken bereikt.

De tien leukste winkels van Nederland
Zelfstandige winkels staan onder druk van de grote ketens met hun goedkope formules en de online webshopreuzen. En die bieden nu niet echt een inspirerende ervaring. Althans, dat stelt NLstreets. Die organisatie brengt sinds 2003 daarom zelfstandige winkeliers in beeld die het verschil maken en kleur geven aan een stad. Ieder jaar worden er tien genomineerd voor de NLstreets Award, een prijs die vorig jaar werd uitgereikt aan het Amsterdamse Deksels!

De zevenmijlslaarzen van Nelson
De overname van de failliete Macintosh-keten Dolcis is een volgende grote stap in de stormachtige groei van Nelson Schoenen. Met de ombouw van ongeveer twintig Dolcis-vestigingen naar het Nelson-concept komt de schoenenretailer steeds dichter bij het uiteindelijke doel: landelijke dekking.

Hoe gaat het met Simon Lévelt?
Het gaat goed met de koffie- en theecultuur in Nederland. Of in de specialiteitenmarkt, zoals Mikkel Levelt, zesde generatie binnen de ‘Simon Lévelts’ het noemt. Sinds 2004 zwaait ze de scepter over het familiebedrijf, en ziet sindsdien de markt steeds meer in beweging komen. “Nog steeds vinden meer mensen de weg naar koffie- en theespeciaalzaken. Men probeert wat anders.”

Zo groeit Only for Men van servet naar tafellaken
We willen een landelijke dekking”, vertelde Piet Feenstra in 2013 in gesprek met RetailTrends. Only for Men had net een druk jaar achter de rug, met in totaal vier winkelopeningen. Daardoor beschikte de modeketen plotsklaps over tien winkels. “Wie weet zijn we over tien jaar in winkelaantal verdubbeld. Belangrijk is dat we gezond blijven groeien”, aldus de oprichter. “Te groot voor servet, maar te klein voor tafellaken. Zo’n situatie willen we voorkomen.”

Klik hier om naar de homepage van RetailWatching te gaan en hier voor aanmelding voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!