Makro snijdt in personeel en assortiment

Makro schrapt de komende drie jaar zeshonderd arbeidsplaatsen in ons land. Daarnaast werkt het groothandelsconcern aan een nieuw winkelconcept met nog maar de helft van zijn huidige aantal producten. Dat laat managing director Kef van Helbergen weten aan Het Financieele Dagblad.

De directie van Makro onthulde de nieuwe toekomstplannen donderdag ten overstaan van zijn personeel. De vestigingen worden omgebouwd tot 'unieke marktplaatsen', stelt Makro in een persbericht. Er wordt vijftig miljoen euro in de vernieuwing gestoken.

Van Helbergen laat weten dat er gedwongen ontslagen zullen vallen, bij het concern dat momenteel zo’n vierduizend werknemers en zeventien vestigingen telt. Hij wil het totale bedrijf aanpakken, om de teruglopende winsten en marktaandeel een halt toe te roepen. “We maken winst, maar niet genoeg”, stelt hij.

Eind vorig jaar bleek dat Makro zijn omzet in ons land met 3,4 procent heeft zien teruglopen. De groothandelsketen was het afgelopen boekjaar goed voor 953 miljoen euro omzet. De laatste winstcijfers dateren van de eerste negen maanden van 2013, toen een operationeel verlies van 21,8 miljoen euro werd geboekt.

Makro introduceerde in 2014 al een nieuw concept in Vianen, dat gefaseerd uitgerold zou worden. Inmiddels zijn er vijf proefwinkels, die deels volgens het nieuwste concept werken. “Daar hebben we gezien dat klanten vaker komen en meer kopen”, stelt Van Helbergen.

Het assortiment gaat terug van 65 naar 32 duizend producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt de topman. De groothandel wil zich onderscheiden met foodgerelateerde producten, aangevuld met basisproducten als wasmiddel, wc-papier, witte T-shirts en seizoensproducten en tijdelijke artikelen om de klant te verrassen. “Wij kunnen immers in de hele wereld heel leuk inkopen doen”, aldus Van Helbergen.

Makro richt zich nadrukkelijk op zelfstandige ondernemers, door hen werkplekken en vergaderruimtes aan te bieden en netwerkbijeenkomsten te organiseren. Bovendien kunnen ondernemers hun producten ook binnen Makro gaan aanbieden, via zowel tijdelijke als permanente shop-in-shops. Alle vestigingen worden de komende twee jaar omgebouwd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!