Het gerucht gonsde al even. Amazon zou bezig zijn met een eigen logistieke dienst. Het bericht is intussen bevestigd: Amazon on demand is coming. Maar het gaat niet alleen ‘onschuldig’ thuisbezorgen, ook wereldwijd wil Amazon regeren.
Met zijn eigen logistieke on-demand dienst wil Amazon tegemoetkomen aan lange levertijden voor de consument en zijn hoge logistieke kosten. Het wil daarmee niet de bestaande partners als FedEx, DHL en UPS het gras voor de voeten wegmaaien, benadrukt cfo Brian Olsavsky tegen Business Insider, maar de ‘enorme groei’ van Amazon in het gareel houden. Bezorgers kunnen hierdoor niet altijd voldoen aan snelle levering tijdens piekmomenten. Een aanvullende dienst vanuit Amazon is daarom noodzaak.
Volgens Fortune wijst steeds meer erop dat Amazon zijn eigen logistiek in handen wil hebben. Het on-demand bericht sluit aan bij eerdere berichten dat Amazon vliegtuigen wil inzetten en dat ceo Jeff Bezos pleit voor pakketbezorgende drones. Of dat gaat lukken of niet, Amazon doet er volgens Fortune slim aan, omdat de last mile – doorgaans het meest kostbare deel van de distributie – steeds belangrijker wordt. Consumenten verwachten alsmaar goedkopere en snellere bezorging van hun pakketjes. De stap zal vooral kosteneffectief zijn voor afgelegen gebieden waar lokale bezorgers de pakketjes kunnen bezorgen.
Flexwerkers
Verder benadrukt Olsavsky dat de duizenden trucks die Amazon begin dit jaar kocht zijn bedoeld voor vervoer tussen de distributiecentra en sorteercentrums, niet om de dagelijkse huisleveringen van UPS of FedEx te vervangen. Niet met opzet, althans. Amazon heeft zijn Amazon-Flex vervoerders – die nu snel pakketjes van Prime Now-bestellingen bezorgen – gevraagd om voor Amazon te gaan rijden. Zo vertelden drie Flex-vervoerders aan Reuters.
In Texas zijn er zelfs al bezorgers die de reguliere pakketten van Amazon rondbrengen, bevestigde een woordvoerder tegen Fortune. Deze Flex-medewerkers zijn echter niet in dienst van Amazon, en werken op een soort Uber-basis. Bezorgers gebruiken een app om zich in te schrijven voor shifts en halen de pakketjes op bij kleine stadsmagazijnen, in tegenstelling tot Amazons grote dc’s. Het Flex-programma is inmiddels werkzaam in veertien grote steden, waaronder Seattle, Las Vegas, Phoenix en Dallas. En zij gaan het heel wat drukker krijgen als ze naast de relatieve niche van tienduizenden Prime-producten, ook de tweehonderd miljoen items van Amazons reguliere site mogen rondbrengen.
Is er een addertje onder het gras? Volgens Business Insider niet. Het klinkt logisch dat Amazon wil bijspringen tijdens ‘holiday season’ in november en december, waarin de etailer de afgelopen jaren moeite had met op tijd bezorgen, omdat logistieke partners de grote druk niet aankonden. Bovendien is het bouwen van een volwaardig logistiek bedrijf een enorme inspanning die op lange termijn voor kostenbesparing en volatiliteit kan zorgen. Op dit moment is Amazon twaalf procent van zijn inkomsten kwijt aan vervoerskosten, wat neerkomt op circa vier miljard dollar in het vorige kwartaal. De totale leveringskosten groeide vorig jaar achttien procent tot 11,5 miljard.
Draak van een project
Niets is echter minder waar, blijkt uit een rapport uit 2013 in handen van Bloomberg News. Wellicht wil het voor zijn eigen bezorging niet concurreren met bestaande pakketvervoerders, voor de totale logistieke markt ligt het anders. Amazon wil met een agressieve wereldwijde strategie voor zijn Fulfillment By Amazon-service iedere logistiek dienstverlener omver blazen. De service verzorgt nu onder meer de opslag, het verpakken en verzenden voor individuele aanbieders op de website. Met het project, gedoopt tot ‘Dragon Boat’, wil Amazon de goederenstroom van fabrikanten in China en India tot de deuren van Amerikaanse gezinnen in handen krijgen. En volgens een anoniemen bron wordt er achter de schermen hard gewerkt aan voortzetting van het idee.
Met deze ambitieuze strategie wordt Amazon niet alleen rivaal van FedEx en UPS, maar ook van Alibaba. Beide bedrijven willen de snelgroeiende crossboarder e-commercemarkt gaan domineren, die naar verwachting van AliResearch in 2020 groeit tot een biljoen dollar, met negenhonderd miljoen shoppers.
Het plan zal volgens het rapport dit jaar zijn hoogtepunt bereiken met de lancering van een nieuwe onderneming; Global Supply Chain by Amazon. De nieuwe tak moet ervoor zorgen dat Amazon in het midden van de logistiekmarkt komt te staan, met niet alleen de grootste twee vervoerders in hun portfolio, maar ook legio aan middelgrote partners die de vracht en het papierwerk verzorgen voor de grensoverschrijdende handel. Amazon wil hiermee tussenmakelaars omzeilen en zelf het inventaris van duizenden handelaren over de hele wereld vergaren, om vervolgens ruimte op vrachtwagens, vliegtuigen en schepen te kopen tegen een gereduceerd tarief. Handelaren kunnen online of via mobiel laadruimte huren voor de door Amazon omschreven naadloze ‘one click-ship’ handel en distributie.
“Verkopers zullen niet langer bij DHL, UPS of FedEx boeken, maar direct bij Amazon”, luidt het rapport. “Het gemak en de transparantie zullen revolutionair zijn en verkopers zullen geneigd zijn tot samenwerking met Fulfillment By Amazon vanwege de competitieve prijzen.” Ook onthult het dat de online speler wil samenwerken met third-party vrachtvervoerders om wereldwijd te groeien en hen uiteindelijk – als er genoeg is geleerd om zelfstandig te opereren – uitknijpen.
Reacties 0