Leading adopters zijn belangrijkere doelgroep dan early adopters
Gepubliceerd op 18 oktober 2004 om 00:00
Veel bedrijven stemmen hun productintroducties af op de doelgroep `early adopters`. Hoewel deze consumenten toonaangevend zijn bij de introductie van het product, is de groep `leading adopters` belangrijker als het gaat om het bereiken van de massa. Leading adopters hebben er geen behoefte aan voorop te lopen bij het uitproberen van nieuwe gadgets of het experimenteren met hippe kleding. Ze kopen nieuwe producten niet om zich te onderscheiden of op te vallen. Leading adopters gaan af op de werkelijke waarde die een product in hun leven heeft en openen daarmee de deur voor adoptie door een massapubliek. Zij staan dichter bij de gemiddelde consument dan early adopters en maken een nieuwe trend voor grotere groepen consumenten zichtbaar en daarmee bereikbaar. Vergeleken met early adopters zijn leading adopters minder individualistisch ingesteld en meer sociaal. Via informele netwerken verspreiden zij informatie over nieuwe producten of trends en breiden zo de kring betrokkenen snel uit. Een typische trend waarbij leading adopters en niet early adopters een massapubliek betrokken is online winkelen.
Reacties 0