Zalando investeert dit jaar 180 miljoen euro in het veranderen van de bedrijfsstructuur. De Duitse etailer wil straks alleen nog de bemiddelaar zijn op een ontmoetingsplatform van webwinkels en consumenten, zegt bestuurder David Schneider tegen De Financiële Telegraaf.
Zalando wil zijn omzet iedere drie jaar verdubbelen. Dit jaar moet die met een kwart groeien, zegt bestuurslid Rubin Ritter. Door de overgang naar een modeplatform zullen de marges weliswaar dalen, maar kan Zalando wel de kosten sterk verlagen doordat veel minder voorraden worden gehouden.
De strategie van de etailer is geïnspireerd op die van Alibaba. Het platform moet modemerken, maar ook lokale winkels gelegenheid bieden om een webshop op Zalando te beginnen. Daarbij wil het concern de voorraden van alle winkels aan elkaar knopen. “Dat vergroot de markt van de lokale winkels enorm”, aldus Schneider.
Zalando wil vijf procent van de Europese modebranche in handen krijgen, tegenover zo’n één procent op dit moment. De Duitse etailer was vorig jaar goed voor net geen drie miljard euro omzet en 110 miljoen euro winst voor rente en belastingen.
Reacties 0