Het beste van RetailWatching: week 16

Het beste van RetailWatching: week 16

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Binnenkijken bij de Nieuwste Blokker
Blokker geeft 450 winkels een compleet nieuwe uitstraling, zowel van binnen als van buiten. Het filiaal aan de Amsterdamse Bilderijkstraat mocht vrijdag aftrappen met het nieuwe concept, nog deze maand volgen zes andere vestigingen. De Nieuwste Blokker moet eigentijds, verrassend en vernieuwend zijn.

Zes signalen dat HEMA herstellende is
2015 was een belangrijk jaar voor HEMA, stelde ceo Tjeerd Jegen bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Zo werd er meer omzet geboekt (5,8 procent) en steeg de like-for-like omzet zelfs voor het eerst sinds 2008 vier kwartalen op rij.
Tijdens de investeerdersdag in Parijs – Frankrijk is dé groeimarkt van het Nederlandse retailicoon – gaven Jegen en cfo Ivo Vliegen een dieper inzicht in de prestaties van HEMA.

Neemt Tesco een voorbeeld aan Jumbo?
Een opvallend bericht uit supermarktland: een directeur van Jumbo gaat aan de slag bij Tesco. Die eer is weggelegd voor Duncan Hoy, de huidige directeur winkeloperaties van de Veghelse supermarktketen. Hij krijgt bij de Britse marktleider de leiding over de grote winkels.

Waarom IKEA zich in tweeën deelt
Het is de grootste verandering voor IKEA in meer dan dertig jaar: de splitsing van de 'Nederlandse' IKEA Group. Nu vallen daar nog de winkels, het design, de fabrieken en logistiek onder, maar de winkels blijven alleen achter. De rest wordt overgedragen aan een apart bedrijf om IKEA ‘beter beheersbaar’ te maken, aldus Reuters.

De pijnpunten rond blurring
Het wijntje bij de kapper houdt de gemoederen al enkele maanden bezig. Inmiddels is de proef met mengvormen tussen retail en horeca een paar weken bezig, maar moet hij hier en daar alweer op last van de rechter worden gestaakt. Heeft de Slijtersunie een punt, of is blurring juist de redding van de winkelstraat?

Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.



Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!