Winkeliersorganisaties en folderverspreiders overwegen juridische stappen tegen de invoering van de ja/ja-sticker in Amsterdam. Het aantal brievenbussen waar nog folders bezorgd kunnen worden zal door de maatregel halveren, stelt directeur Stephan van den Eijnden van Spotta tegenover het Algemeen Dagblad.
De gemeenteraad van Amsterdam stemde vorige week in met de invoering van een ja/ja-sticker. Het is de bedoeling dat die vanaf volgend jaar in gebruik wordt genomen. Amsterdam gaat met deze maatregel de strijd aan tegen papierverspilling en CO2-uitstoot.
Folderverspreiders en winkeliersorganisaties vrezen dat de maatregel een vervolg zal krijgen in andere plaatsen. Zo lobbyt de Partij voor de Dieren al voor een folderverbod in andere gemeenten. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) komt bijna dertig procent van de winkelomzetten direct of indirect voort uit reclamefolders. Daarmee zijn folders volgens de RND het meest effectieve reclamemiddel.
Hoewel folders verspreiden schieten met hagel is, zorgt het enorme bereik voor een hoop extra omzet, zegt ook hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer. Acties zijn volgens haar goed voor minstens een kwart van de omzet in veel winkels. “Folders zijn hét middel om die bij consumenten onder ogen te brengen.”
MKB-Nederland reageerde eerder al kritisch op de maatregel, met name vanwege de recente reeks faillissementen. “Dat je uitgerekend nu met zo’n voorstel komt, nu de ene winkel na de andere uit het straatbeeld verdwijnt, vind ik onbestaanbaar”, stelde voorzitter Michaël van Straalen.
Reacties 0