Media Markt groeit in Nederland, Makro krimpt

Media Markt groeit in Nederland, Makro krimpt

Media Markt heeft relatief goed gepresteerd in Nederland. Van alle landen in West-Europa waar de elektronicaketen actief is, werd de meeste groei in ons land en Spanje geboekt. Dat laat moederbedrijf Metro Group woensdag weten.

Media-Saturn zag zijn omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 1,9 procent toenemen tot 5,3 miljard euro. De like-for-like omzet lag in lokale valuta 0,7 procent hoger. Specifieke omzetcijfers voor Nederland maakt de Duitse retailer niet bekend.

Ook van Makro in Nederland zijn geen cijfers beschikbaar, maar Metro laat wel weten dat de groothandel vooral hier en in België een lagere like-for-like omzet heeft geboekt. Bovendien hadden de reorganisatiekosten in Nederland in een negatief effect op het bedrijfsresultaat.

De Cash & Carry-afdeling van Metro boekte in het tweede kwartaal een omzet van 6,5 miljard euro, 2,9 procent minder dan een jaar eerder. De totale omzet van Metro liep met 0,9 procent terug naar 13,6 miljard euro. Die daling wordt volgens het concern veroorzaakt door veranderingen in de portfolio en wisselkoersen.

Metro boekte in het tweede kwartaal een verlies van 43 miljoen euro, waar het bedrijf een jaar terug nog voor 63 miljoen in het rood stond. Het negatieve bedrijfsresultaat van 24 miljoen euro werd omgebogen in elf miljoen euro in de plus.

RetailTrends