Verschillende durfkapitalisten hebben zich op oer-Hollandse merken als Hak en Gouda’s Glorie gestort. In Adformatie antwoorden verschillende specialisten de vraag ‘Nedermerken: revival zinvol?’. Zo maakte Rik Riezebos van Brand Capital, Eurib de interessante vergelijking met Reflets de France. In Frankrijk is het merk één van de grootste marketingsuccessen en weet het een sentiment aan te spreken. Qua gevoelswaarde tappen de Nedermerken uit het juiste vaatje. Reflets pakt de klantbenadering echter wel categoriebreed aan. Hierdoor twijfelt Riezebos of merken als Hak en Jonker Fris wel kunnen concurreren met merken die meer categoriebreed georiënteerd zijn.
Willy van Graaff van Brandcom benaderd het vraagstuk vanuit de twee oer-marketing begrippen uniek zijn en relevant zijn. Volgens De Graaff lijkt het dat ‘echt Hollands’ aan relevantie wint. Daarbij horen de waarden: vertrouwend, dichtbij, eigen, gekend en herkend. En dat zijn belangrijke merkzaken. Maar als het ‘Hollands zijn’ het enige unieke aan het product is, heeft de specialist er een hard hoofd in. “Als de groenten van Hak net zo goed en lekker en duur zijn als de groenten van Bonduelle, zal de Nederlander eerder voor Hak kiezen.” Maar als de vergelijking niet op gaat zal Hak het moeilijk blijven houden.
De opleving van Nedermerken?
Gepubliceerd op 7 november 2005 om 00:00
Reacties 0