Winkelketens zijn favoriete aankoopkanaal vrouwenkleding
Gepubliceerd op 19 oktober 2004 om 00:00
Twee op de drie vrouwelijke consumenten koopt kleding het liefst bij een winkelketen. Zelfstandige winkeliers genieten bij een kwart van de vrouwen de voorkeur en de overige 10% van de vrouwen koopt haar kleding meestal in andere zaken. Dit blijkt uit onderzoek dat bureau GfK in opdracht van het vakblad Textilia onder 2.000 consumenten heeft gehouden. De onderzoekers signaleren dat hoe ouder de consument is hoe vaker zij bij een speciaalzaak koopt. Het omslagpunt lijkt te liggen bij 55 jaar, boven de 65 jaar koopt zelfs 39% haar kleding liever niet bij een winkelketen. Oudere consumenten hebben een voorkeur voor extra service, zoals persoonlijke aandacht of een kopje koffie. Jongere consumenten winkelen daarentegen liever anoniem. Tot 34 jaar koopt bijna 80% haar kleding meestal bij winkelketens of grotere formules, waar ze hun gang kunnen gaan en misschien ook iets goedkoper denken uit te zijn. Vrouwen met een inkomen boven modaal shoppen bovengemiddeld bij een speciaalzaak en ook vrouwen met een hogere opleiding gaan voor kledingaankopen het liefst naar de zelfstandige detaillist. Service in de vorm van advies en kwaliteit zijn daarbij doorslaggevend.
Reacties 0