De vergrijzing in Nederland zal een negatieve impact hebben op de bestedingen in de modebranche. Het aantal ouderen neemt de komende jaren flink toe en deze groep besteedt flink minder aan kleding en schoenen dan jongere consumenten. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een maandag gepubliceerd rapport.
De modebranche heeft de afgelopen jaren net als veel andere sectoren flink aan omzet ingeleverd. Ten opzichte van het topjaar 2007 is de omzet met meer dan zestien procent teruggelopen. De bestedingen per huishouden aan kleding en schoenen zijn tegelijkertijd teruggelopen van bijna tweeduizend euro per jaar in 2007 naar iets meer dan 1.800 euro vorig jaar. Dat is onder meer het gevolg van de vergrijzing: een echtpaar waar de hoofdkostwinner de 65 is gepasseerd besteedt gemiddeld 1.317 euro per jaar aan kleding en schoenen.
Het aandeel ouderen in Nederland is sinds 2000 opgelopen van 13,6 naar zo’n achttien procent. In 2020 is dat aandeel opgelopen tot twintig procent en in 2025 is zelfs een kwart van de bevolking ouder dan 65.
Ouderen shoppen steeds vaker op internet. 47 procent van de 65-plussers kocht in 2013 iets online, tegenover zeventien procent in 2007. Bovendien wijst ING op de groep 45 tot 65-jarigen, waarvan driekwart in 2013 wat online kocht. ‘Dit betekent dat de groep die de komende jaren vergrijst al sterker op internet gericht is’, aldus de bank.
Retail is volgens ING nog in een ontdekkingsfase over hoe zij de ouderen het beste kunnen aanspreken. Moderetailers kunnen werken aan een specifieke maatvoering gericht op ouderen en een meer op comfort gericht aanbod. Technologie in kleding die ongemak helpt te voorkomen is eveneens een optie, terwijl virtuele paskamers ouderen het ongemak van kleding passen kan besparen.
Andere tips die de bank geeft zijn grotere paskamers voor ouderen die wel fysiek willen passen, extra zitjes in de winkel en leesbare prijskaartjes of etiketten. Daarnaast is service van belang, zoals een uitgebreidere retourservice. Het aannemen van ouder personeel kan volgens ING helpen de doelgroep beter te begrijpen en te bedienen.
Reacties 0