Onderzoek naar wensen klant is van levensbelang voor supermarkten
Gepubliceerd op 19 oktober 2004 om 00:00
De aanhoudende prijzenoorlog van supermarkten zorgt voor zulke lage winstmarges, dat steeds meer supermarkten en leveranciers moeten vrezen voor hun voortbestaan. Retailers beseffen dat zij de klanten niet meer kunnen blijven lokken met nieuwe prijsverlagingen. Nieuwe strategieen zijn daarom noodzakelijk. Sinds het einde van de twintigste eeuw is in de marketing het fenomeen `category management` (cm) in opkomst. Dit betekent dat er voortdurend wordt onderzocht wat de wensen van de klant zijn. Er wordt bekeken wat er bij een klant op zijn boodschappenlijstje zou kunnen staan. Wanneer een klant bijvoorbeeld wil barbecuen, dan zou hij in een volgens cm-principes geleide winkel zaken als bier, houtskool en vlees in 1 schap aantreffen. Met zo`n uitstalling wordt voorkomen dat een klant iets vergeet en dat hij dat product vervolgens in een andere winkel koopt. De cm-methode levert zowel voor de leverancier, als de supermarkt als de klant voordelen op, omdat goederenstromen beter op elkaar kunnen worden afgestemd. In Duitsland lijkt cm vooralsnog voorbehouden aan de grote ondernemingen. De meeste winkels lijken vooralsnog vertrouwen te hebben in het aloude stunten met prijzen.
Reacties 0