De Nederlandse modesector houdt jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken over. Fashionretailers lopen hiermee 313,5 miljoen euro omzet mis, blijkt uit onderzoek van Conclusr in opdracht van MVO Nederland.
De voornaamste reden dat winkels, groothandels en producenten te maken krijgen met onverkoopbare kleding is volgens het onderzoek dat maat, pasvorm of kleur niet goed zijn. In totaal gaat het om 6,5 procent van alle nieuw geproduceerde kleding. Bij winkels ligt het percentage onverkochte kleding, dat overblijft na de uitverkoop, op 4,2 procent.
Fashionretailers verkopen bijna een derde van hun kleding voor minder dan de originele prijs. Winkeliers die weinig korting geven hebben volgens het onderzoek relatief weinig onverkochte voorraad.
Het grootste deel van de onverkoopbare kleding wordt verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Naar schatting 1,23 miljoen nieuwe kledingstukken worden jaarlijks vernietigd, waarvan de helft wordt gerecycled tot vilt. De andere helft wordt verbrand.
Bekijk op RetailWatching een infographic met alle cijfers rond onverkoopbare kleding.
Reacties 0