Coca-Cola past exclusieve verkoopcontracten aan

Onder grote druk van de Europese Commissie gaat frisdrankconcern Coca Cola zijn exclusieve verkoopcontracten in de verschillende lidstaten aanpassen. Concurrenten, zoals Pepsi, kunnen dan voortaan beter met hen concurreren. Na een vijf jaar lange zaak en dreigingen van forse boetes is het bedrijf alsnog gezwicht voor de bezwaren van Brussel. Zij hadden na klachten van Pepsi een zaak aangespannen. Dit concurrerende bedrijf beschuldigde Coca-Cola ervan zijn dominante marktpositie te misbruiken door allerlei exclusieve bepalingen met hun afnemers af te spreken, die daardoor niet of nauwelijks de mogelijkheid kregen ook andere merken cola en frisdrank aan te bieden. Dit blijkt ook uit de marktaandelen; in veel landen bezit Coca-Cola 50%, terwijl Pepsi zo’n 10% van de markt beheerst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!