​De digitale rode loper naar producten op de winkelvloer

​De digitale rode loper naar producten op de winkelvloer

Door Dave Veerman
Industry principal retail bij SAP Nederland

Als de klant je winkel binnenstapt en zijn wensen ‘op tafel’ legt, is het aan jou – de retailer – om het best passende product aan te bieden. Het Internet of Things helpt daarbij. Beacons, RFID-chips en sensoren maken het mogelijk om klanten een topervaring te bieden en je omzet een boost te geven. In deze blog laat ik een aantal prachtvoorbeelden zien van wat deze technologie kan betekenen op de winkelvloer.

Er is geen enkele sector waar communicatie met de consument zo explosief is toegenomen als in de retail. Dat komt met name door social media en de ‘wildgroei’ aan devices; de consument verwacht 24/7 antwoord op zijn vragen, via welk kanaal hij die vraag ook stelt. De ‘retailer van de toekomst’ maakt gebruik van die hyperconnectiviteit om het assortiment beter af te stemmen op de klanten. Niet alleen via de laptop of smartphone, maar in de nabije toekomst ook via smartwatches, smarthomes en zelfs in de auto. Internet of Things maakt het mogelijk. Het biedt retailers de kans om klanten te verbinden met producten, ‘gewoon’ ín de winkel. Zo ontstaat er een connected shopping floor. Graag deel ik een aantal inspirerende voorbeelden daarvan.

Bottlenecks en dead areas
Met heat mapping kan een retailer aan de hand van netwerk- of IP-camera’s zien waar zijn klanten (niet) komen in zijn winkel. Hiermee is het eenvoudiger om te detecteren waar de hotspots van het pand zijn. Maar mogelijk nog belangrijker is het traceren van bottlenecks en dead areas. Deze waardevolle informatie stelt je in staat om looppatronen en winkelroutes aan te passen, zodat klanten meer aandacht hebben voor producten die ze eerst over het hoofd zagen.

Digitale aanbieding op de fysieke winkelvloer van Macy’s
Er zijn ook technologieën waarbij de consument direct beïnvloed wordt. Neem de trackers in de Amerikaanse warenhuisketens van Macy’s. Zogenoemde bluetooth beacons houden op alle verdiepingen in de winkel bij waar een klant zich bevindt. Komt de klant in de buurt van een product dat in de aanbieding is, dan ontvangt die klant een kortingscoupon op zijn telefoon.

Lichaam op het internet
Het meest in het oog springende voorbeeld vind ik toch wel de koers van sportkledingmerk Under Armour. Niet bang voor de concurrentie met grootheden als Nike en Adidas, vaart het bedrijf op een digitale ramkoers die Internet of Things ademt. Niet alleen verbindt Under Armour momenteel 140 miljoen mensen op een fitnessplatform, ook kondigde het bedrijf aan biometrische sensoren in zijn kleding te gaan verwerken. Op die manier staat zelfs het lichaam van de sporter in verbinding met het internet. Prestaties en fysieke gesteldheid kunnen op die manier razendsnel uitgelezen worden om tot maximale prestaties te komen. Nog belangrijker: dergelijke waardevolle informatie kan Under Armour natuurlijk goed gebruiken voor het doen van persoonlijke aanbiedingen of het herkennen van trends.

Deze voorbeelden laten zien hoe je met sensoren jouw winkelvloer kunt aansluiten bij het Internet of Things. Dat maakt het mogelijk om te transformeren, informatie te verzamelen, te analyseren en op basis daarvan realtime beslissingen te nemen. Laat je er vooral door inspireren. Technisch gezien is het bovenstaande allemaal mogelijk. Het is nu aan jou - de retailer - om na te gaan hoe Internet of Things gaat bijdragen aan jouw retailsucces en jouw omzet. Als je deze technologie vandaag al omarmt, heb je zeker een voorsprong op concurrenten die een afwachtende houding aannemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!