Zestien procent van de Nederlandse consumenten bestelt weleens eten en drinken via een online speciaalzaak. Gall & Gall is daarbij het populairst: bijna één op de zes van deze online bestellers shopt bij de Ahold-dochter. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder bijna zevenduizend Nederlanders.
Vijf procent van de consumenten zegt wekelijks te winkelen bij een online speciaalzaak. Daarbij gaat het vaak om alcohol (44 procent) bij onder meer online wijnhandels. Vooral mannen (67 procent) bestellen bij dit soort webshops.
Wijnvoordeel.nl is na Gall.nl de populairste online speciaalzaak, gevolgd door Bakkerbart.nl en Wijnwinkel.nl. Elf procent van de online bestellers doet een beroep op lokale en regionale online speciaalzaken.
Het bredere assortiment wordt het vaakst genoemd (negentien procent) als reden om bij een speciaalzaak te bestellen. Achttien procent geeft aan het fijn te vinden de deur niet uit te hoeven, terwijl zestien procent tijdsbesparing noemt. Verder bestelt vijftien procent van de consumenten bij online speciaalzaken omdat de kwaliteit beter is dan in een supermarkt.
Reacties 0