De doorontwikkeling van Zalando’s logistieke systeem zit vooral in personalisatie. “In de toekomst willen we naast persoonlijke aanbiedingen ook verzendopties hebben die toegespitst zijn op individuele wensen van klanten”, aldus vicepresident logistics products Jan Bartels in het septembernummer van EtailTrends.
Zalando heeft zijn eigen logistieke systeem gebouwd, omdat die van derden niet aan de groeiende behoefte aan flexibiliteit kunnen voldoen. Een systeem in eigendom hebben en ontwikkelen stelt Zalando naar eigen zeggen in staat om nieuwe diensten in een erg korte tijdspanne te testen en implementeren.
De Duitse etailer kon onder meer binnen twee weken van start met een pilot rond sameday-delivery en binnen vier weken met een pilot om retourlabels aan pakketten toe te voegen. Met een standaardsysteem zou dat volgens Zalando meerdere maanden gekost hebben. Doorgaans worden wekelijks nieuwe features gereleaset, waarbij ook ad hoc-invoering mogelijk is zonder downtime.
De uitdagingen rond het personaliseren van het logistieke systeem zijn volgens Bartels juist het hoofd te bieden met een flexibel warehousemanagementsysteem. “Dat aangepast kan worden aan onze eigen wensen en snelle, gemakkelijke en betrouwbare levering garandeert”, stelt hij.
In het septembernummer van RetailTrends wordt binnen het thema Logistiek onder meer stilgestaan bij de voor- en nadelen van het aankopen en zelf ontwikkelen van een warehousemanagementsysteem. Zo laat bol.com weten gebruik te maken van een mix van een aantal pakketten en zelfontwikkelde softwareservices die door scrumteams ontwikkeld worden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0