RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.
De nieuwe klantbenadering van Phone House
Het is inmiddels een kleine anderhalf jaar geleden dat de Nederlandse tak van Phone House ondergebracht werd bij Relevant Holdings. Waar zusterformule dixons uit het straatbeeld verdween, wordt voor Phone House nog wel geloofd in fysieke aanwezigheid in de winkelstraat, gezien de investeringen in een nieuw winkelconcept dat momenteel wordt uitgerold. Cco Wouter van der Leij vertelt hoe we de vernieuwingen bij de telecomretailer moeten zien.
De consumententrends in de supermarkt
Ontwikkelingen in de retail volgen elkaar razendsnel op en dat geldt zeker ook voor de supermarkten. Branchevervaging, koopzondagen en natuurlijk de groei van online boodschappen, het is maar een greep uit de trends die van grote invloed zijn op het reilen en zeilen binnen de supers. Wat zijn de belangrijkste trends in het supermarktgedrag van consumenten? Waar doen zij hun boodschappen en hoe beoordelen zij de verschillende ketens? Deloitte zocht het uit in zijn jaarlijkse onderzoek naar consumententrends. RetailWatching zet de highlights op een rij.
Hoe we ervoor zorgen dat de binnenstad leegloopt
Het is volgens Richard Wermelink een trend aan het worden: minder bezoekers in de binnensteden en dorpscentra, winkels die leegstaan. Daarmee wordt een onaantrekkelijke omgeving gecreëerd, wat vervolgens weer een verder negatief effect heeft op de aantrekkingskracht. Met bankjes, extra groen, nieuwe lampen, andere bestrating, evenementen en een poging tot het wegsaneren van aanloopstraten ziet hij dat verbeteringen in gang worden gezet. “Maar het zijn lapmiddelen”, schrijft hij. “Belangrijker is het om te kijken naar de kern van het probleem en daarop actie te (durven) ondernemen.”
Veloretti: fietsverkoper en dhz-project
Online een fiets kopen, het valt niet mee en het is geen prettige ervaring. Vanuit die basishouding zette Ferry Zonder het merk Veloretti op. Of het nou gaat om productie, verkoop of distributie, de startup pakt het allemaal net wat anders aan dan de gevestigde orde binnen de fietsenretail, zo vertelde Zonder tijdens het Retail & Brands Festival.
Drie grote trends in de winkelstraat
De Nederlandse detailhandel kan de komende jaren een toenemende omzetgroei tegemoetzien. Waar de afgelopen jaren vooral de foodbranche het goed deed, zwakt die groei op de langere termijn wat af en gloren ook voor schoenen, fashion en zelfs elektronica betere tijden. E-commerce blijft voorlopig echter hét groeikanon. Het is een greep uit de trends en verwachtingen die het ING Economisch Bureau voorspiegelt in zijn Vooruitzicht Detailhandel. RetailWatching licht de highlights eruit.
Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.
Reacties 0