RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.
Waarom Tuunte stopt met opruimen
Hoewel de uitverkoopwoede inmiddels al jaren een onderwerp van discussie is, is de paniek volgens Tuunte-topman Louis van Andel momenteel groot, zowel lokaal als bij ketens. Hij voelt er echter niet voor om met wetgeving orde te scheppen. Het is volgens hem de eigen verantwoordelijkheid van retailers om te bepalen of ze eveneens een nieuwe weg in slaan of dat ‘ze accepteren dat ze in hun huidige vorm op korte termijn wellicht geen rol meer spelen’.
Hoezo technologie in de winkel?
Interactieve spiegels, augmented reality en 3D-printing ontbraken vorige week niet op de beurs van de Paris Retail Week. Maar ook buiten de grenzen van expositiecentrum Port de Versailles kom je in aanraking met de nieuwste technologische snufjes op retailgebied. Een rondje langs de meest innovatieve winkels in Parijs maakt meteen duidelijk: technologie is niet meer weg te denken uit de winkelstraat. Bijna niet dan.
De fysieke tegenhanger van Marktplaats
Een concept naar Scandinavisch voorbeeld, maar dan netter, gestroomlijnder en beter georganiseerd. Zo valt Jouw Marktkraam volgens eigenaar en franchisegever Pier Sambrink het best te omschrijven. De ‘fysieke tegenhanger van Marktplaats.nl’ breidt in hoog tempo uit en heeft inmiddels 35 winkels verspreid over het land. En daarmee zijn de grenzen nog lang niet bereikt, vertelt Sambrink. “In onze ontwikkeling naar een volwassen winkelketen staan we echt nog aan het begin.”
Het pionierswerk van & Other Stories
H&M-dochter & Other Stories opende vrijdag in Utrecht zijn tweede winkel in ons land. Drie jaar na de opening van de eerste winkels beschikt de modeketen over dertig vestigingen in tien landen. Global PR-manager Elke Kieft vertelt over de zoektocht naar geschikte locaties en de toekomstplannen van de H&M-dochter. “We genieten enorm van het pionieren.”
Hoe HEMA zich aanpast aan het buitenland
Een goede blend tussen de uniciteit van HEMA en wat in het land belangrijk en relevant is. Zo noemt director expansion & development Emile Ruempol op het Retail & Brands Festival het winkelconcept van de Nederlandse retailer in één van zijn vele (nieuwe) markten.
Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.
Reacties 0