Alibaba wil binnen een jaar veertig Nederlandse bedrijven op Tmall Global en Tmall hebben aangesloten. “We zijn met een zeer groot aantal partijen in gesprek, zowel retailers als merken”, zegt managing director van Alibaba Benelux Roland Palmer in het oktobernummer van RetailTrends.
Momenteel zijn twintig bedrijven op deze platforms actief. Met hoeveel partijen Alibaba momenteel concreet in gesprek is, wil Palmer niet zeggen. Ook namen wil hij niet kwijt. “Maar er volgen zeker persberichten over.”
Naast het openstellen van de Chinese markt voor Nederlandse retailers, is het volgens Palmer ook de bedoeling om platforms en services van Alibaba in de Benelux te lanceren of uit te bouwen. Als voorbeeld noemt hij betaaldienst Alipay. “Het zou mooi zijn als Chinese toeristen in Nederland hiermee ook kunnen betalen, dat onderzoeken we nu.”
Retailers als Albert Heijn, Ekoplaza, Flinders, D.I.O.en Boon’s Markt hebben hun weg naar China inmiddels gevonden. Zij verkopen hun producten via b2c-platform Tmall Global, waarbij Albert Heijn zijn assortiment inmiddels heeft uitgebreid van zo’n zestig naar tweehonderd producten.
Roland Palmer gaat in het oktobernummer uitgebreid in op zijn ervaringen in zijn eerste half jaar bij Alibaba. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0