Crm kan reisbranche hulp bieden
Gepubliceerd op 20 oktober 2004 om 00:00
Customer-relationshipmanagement (crm) kan redding brengen voor de reisbranche. Reisagenten verkopen immers steeds minder via de eigen balie. Uit cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek blijkt dat nog slechts 49% van de reizen via de balie wordt geboekt. Boeken via het internet wint daarentegen terrein en heeft inmiddels een marktaandeel van 46%. Een jaar geleden was dit nog slechts 23%. Grote touroperators omzeilen steeds vaker de reisagenten en bieden zelf reizen aan via internet. De ANWB voorspelt dan ook dat over acht jaar de helft van alle reisagenten is verdwenen. De grillige, veranderende smaak van klanten maakt het voor de reisbranche moeilijk om op de nieuwe marktsituatie in te spelen. Crm kan gebruikt worden als manier om de wensen van klanten over vakanties en prijzen te inventariseren. De analyse-aspecten van crm richten zich op het vergroten van de kennis van klanten en van het klantenbestand. Reisbureaus beschikken vrijwel allemaal over basale gegevens van de klant als adres en telefoonnummer, maar slechts 70% weet het e-mailadres van de klant. Een kwart heeft inzicht in de persoonlijke voorkeuren van klanten.
Reacties 0