Het verband tussen parkeertarieven en winkelomzet ligt anders dan veel retailers denken. Dat concludeert ‘parkeerprofessor’ Giuliano Mingardo in zijn proefschrift, waarmee hij vorige week promoveerde aan de TU Delft.
Retailers gebruiken volgens Mingardo over het algemeen het standpunt ‘no parking, no business’, waarmee lokale overheden vaak onder druk worden gezet om voor meer parkeerplaatsen te zorgen of de tarieven rond winkelgebieden terug te dringen. Dit ‘dogma’ is volgens hem gebaseerd op drie aannames: consumenten komen het vaakst met de auto naar een winkelgebied, automobilisten geven het meeste geld uit en ze laten hun keuze afhangen van de beschikbaarheid van parkeerplaatsen.
Om te onderzoeken wat de invloed van parkeren op omzet in winkelgebieden daadwerkelijk is, zijn de cijfers van tachtig winkelgebieden geanalyseerd. Daaruit blijkt volgens Mingardo dat er, in tegenstelling wat veel retailers denken, een positieve relatie is tussen parkeertarieven en omzet per vierkante meter verkoopvloeroppervlakte. Hoe hoger de parkeertarieven, hoe hoger de winkelomzet. Dat komt volgens hem doordat de hoogste omzet wordt geboekt in aantrekkelijke winkelgebieden, die veel klanten trekken. In deze gebieden zijn parkeerplaatsen schaars, waardoor er geld voor gevraagd kan worden.
Mingardo constateert verder dat parkeercapaciteit geen invloed heeft op de omzet van winkelgebieden. Het succes van een winkelgebied hangt volgens hem hoogstwaarschijnlijk af van zijn aantrekkelijkheid. Daarvoor zijn verschillende factoren van belang, zoals de kwaliteit en kwantiteit van winkels, locatie en bereikbaarheid. “Deze analyse suggereert dat het aantal beschikbare parkeerplaatsen in een winkelgebied niet één van deze factoren is.”
De onderzoeker vindt wel een positieve relatie tussen parkeercapaciteit en de omzet van regionale winkelgebieden, die tussen de honderd en vierhonderd winkels hebben. Als de parkeercapaciteit met één procent toeneemt, neemt de omzet per vierkante meter daar met 0,26 procent toe. Dat komt volgens Mingardo doordat deze winkelgebieden bezoekers uit de wijde omgeving trekken.
De bevindingen van Mingardo staan grotendeels in contrast met die van Strabo-directeur Hans van Tellingen. Op RetailWatching stelde hij begin dit jaar nog dat 'een goed draaiend centrum staat of valt met goede parkeervoorzieningen'. Gemiddeld 45 procent van de consumenten bezoekt volgens hem een winkelgebied per auto. Deze bezoekers zijn goed voor zestig procent van de winkelomzet, waarbij deze percentages in sommige stadsdeelcentra zelfs zouden oplopen tot zestig procent autobezoekers en tachtig procent winkelomzet.
Reacties 0