Aantal gevallen van advertentiefraude neemt weer toe
Gepubliceerd op 20 oktober 2004 om 00:00
Er wordt weer meer gefraudeerd met advertenties. Met de fraude is op jaarbasis een bedrag gemoeid van zo`n 400 miljoen euro, schat directeur Fleur van Eck van het Steunpunt Acquisitie-fraude (SAF), opvolger van de twee jaar geleden opgeheven Stichting Eerlijk Zaken Doen. Ze baseert zich hierbij op het feit dat alleen het midden- en kleinbedrijf al voor ongeveer 180 miljoen per jaar benadeeld wordt. SAF ontving in de eerste tien maanden van haar bestaan ongeveer 2.000 klachten. Deze hadden betrekking op 445 uitgaven en waren afkomstig van ongeveer 250 acquisitiebureaus. De klachten lopen uiteen van misleiding tot pure oplichting. Het gaat hierbij niet alleen om traditionele media. Er worden ook regelmatig bedrijven benaderd door websites die melden dat hun adres al enige tijd gratis vermeld wordt en dat het bedrijf dit voor een periodiek bedrag kan verlengen. SAF, dat wordt gedragen door onder meer Rabobank en de gemeente Amsterdam, overweegt nu een preventiecampagne op te zetten. Behalve voor de slachtoffers is de advertentiefraude volgens Erik Timmermans van het Nederlands Uitgeversverbond ook slecht voor het imago van tijdschriften.
Reacties 0