Het brillen to-go concept van Yun

Het brillen to-go concept van Yun

Geen schreeuwerige posters met aanbiedingen, een beperkte collectie en strakke lijnen. Eenvoud staat centraal bij de Berlijnse flagshipstore van brillenretailer Yun. "De Koreaanse huisstijl", omschrijft storemanager Mirko Weiß in het novembernummer van RetailTrends. De keten sluit een komst naar Nederland zeker niet uit.

Het meest opvallende aan de winkel in de Rosenthalerstraße is de reusachtige machine achter het raam. Klanten rekenen hun bril af en een medewerker zet de brillenglazen en bril in een plastic bakje. Dat gaat op een lopende band de grote machine in, die de bril in elkaar zet. Dat duurt twee tot drie minuten. "Nadat je betaald hebt, moet je de bril na maximaal twintig minuten in handen hebben, meestal sneller", zegt Weiß.


Achter het Yun-concept gaat een Koreaans familiebedrijf schuil dat sinds 2000 lenzen maakt. Yun wil de brillenwereld flink opschudden, en niet alleen de traditionele optiekspelers. Het merk wil ook vooruitstrevende concurrenten de loef afsteken, zoals het Nederlandse Ace & Tate. "Ze maken gave brillen, maar hun winkel is slechts een showroom, je kunt je bril pas na tien dagen ophalen", aldus Weiß.

De Aziatische markt zit propvol, verklaart Weiß de stap naar Berlijn. "Dan kom je vanzelf in de hippe startup-hoofdstad van de Europese Unie." De brillenretailer denkt inmiddels na over nieuwe vestigingen, met een nog grotere rol voor robotisering. Zo kan een robot het afrekenproces van de winkelmedewerker overnemen. Qua locatie denkt Yun aan Hamburg of München, en daarna wellicht Scandinavië of Nederland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!