Geen schreeuwerige posters met aanbiedingen, een beperkte collectie en strakke lijnen. Eenvoud staat centraal bij de Berlijnse flagshipstore van brillenretailer Yun. "De Koreaanse huisstijl", omschrijft storemanager Mirko Weià in het novembernummer van RetailTrends. De keten sluit een komst naar Nederland zeker niet uit.
Het meest opvallende aan de winkel in de RosenthalerstraÃe is de reusachtige machine achter het raam. Klanten rekenen hun bril af en een medewerker zet de brillenglazen en bril in een plastic bakje. Dat gaat op een lopende band de grote machine in, die de bril in elkaar zet. Dat duurt twee tot drie minuten. "Nadat je betaald hebt, moet je de bril na maximaal twintig minuten in handen hebben, meestal sneller", zegt WeiÃ.
Achter het Yun-concept gaat een Koreaans familiebedrijf schuil dat sinds 2000 lenzen maakt. Yun wil de brillenwereld flink opschudden, en niet alleen de traditionele optiekspelers. Het merk wil ook vooruitstrevende concurrenten de loef afsteken, zoals het Nederlandse Ace & Tate. "Ze maken gave brillen, maar hun winkel is slechts een showroom, je kunt je bril pas na tien dagen ophalen", aldus WeiÃ.
De Aziatische markt zit propvol, verklaart Weià de stap naar Berlijn. "Dan kom je vanzelf in de hippe startup-hoofdstad van de Europese Unie." De brillenretailer denkt inmiddels na over nieuwe vestigingen, met een nog grotere rol voor robotisering. Zo kan een robot het afrekenproces van de winkelmedewerker overnemen. Qua locatie denkt Yun aan Hamburg of München, en daarna wellicht Scandinavië of Nederland.
Reacties 0