Doordat winkelstraten te veel modezaken herbergen, concurreren die elkaar kapot. Dat zegt partner Patrick Paternotte van winkelmakelaar KroesePaternotte tegenover Vastgoedjournaal. “Er wordt te weinig verdiend. Het zal me niet verbazen als ze gemiddeld net break-even draaien.”
Consumenten nemen volgens Paternotte genoegen met minder kleding, terwijl de groeiende groep ouderen relatief weinig geld uitgeven aan mode en schoenen. Ouderen besteden juist meer aan vakanties, museumbezoek en uitgaan, stelt hij. “Daarom is horeca de redder van de retail. Liever een nieuwe hippe eetformule dan de zoveelste modewinkel.”
Zijn collega Mark Klaassen ziet zelfs het Primark-effect afnemen. Daarbij gaat de omzet van omliggende winkels omhoog als de Ierse modeketen er een winkel opent. Dat effect is vergelijkbaar met dat van Media Markt, maar daar is het vernieuwende volgens Klaassen inmiddels ‘wel zo’n beetje vanaf’. “De houdbaarheidsdatum van dergelijke formules wordt steeds korter.”
Inditex is volgens de winkelmakelaar de enige retailer ‘die het wel snapt’. Het moederbedrijf van onder meer Zara wisselt vaak kledingcollecties en grijpt snel in wanneer het niet goed gaat. “Veel Nederlandse modezaken modderen te lang door en grijpen te laat in”, aldus Paternotte.
Reacties 0