De omzet van webwinkels in de weken voor Kerst loopt op tot meer dan vijftig procent boven een reguliere weekomzet. Die verwachting spreken belangenvereniging Thuiswinkel.org en PostNL uit.
De omzetstijging ligt iets hoger dan een jaar eerder. Destijds werd er in de drie weken voorafgaand aan Kerst een additionele omzet van 207 miljoen euro geboekt, een stijging van 46 procent ten opzichte van de gemiddelde weekomzet.
Tijdens de sinterklaasperiode noteerde Thuiswinkel.org al een toename van 29 procent in de online bestedingen. “Maar in de weken voor Kerstmis ligt deze stijging dus nog significant hoger”, aldus directeur Wijnand Jongen.
Jongen verwacht dat de bestedingen rond Kerst hoger liggen dan tijdens de sinterklaasperiode. Gezelschapsspelen en boeken zijn net als rond Sinterklaas populair, maar nu worden ook duurdere cadeaus verkocht, zoals smartphones, tablets en huishoudelijke apparatuur. De definitieve cijfers worden vlak voor Kerstmis bekendgemaakt.
Reacties 0