Opticiens verdienen veel geld met extra’s zoals ontspiegeling van brillenglazen en het aanbrengen van kraswerende lagen. Deze extra’s kosten hen nog geen euro, terwijl klanten er tientallen euro’s voor betalen. Dat concludeert De Telegraaf na eigen onderzoek.
De krant heeft prijsopgaven van Chinese leveranciers vergeleken met de prijzen op websites van ketens als Hans Anders, Pearle en Specsavers. De anonieme inkopers van brillenglazen bevestigen dat de gevonden inkoopprijzen gangbaar zijn in de markt. “De marges zijn torenhoog voor opticiens, niet alleen op de extra’s”, stelt een inkoper.
De inkooprijs van een gehele bril is volgens de inkoper ‘slechts een aantal tientjes, hooguit honderd euro’. Dat is inclusief de inkoop van de glazen, kosten van het transport, montuur, het slijpen van de glazen en het in elkaar zetten van de bril.
Woordvoerders van Hans Anders en Specsavers herkennen zich niet in de hoge marges. Zo wijst de eerstgenoemde keten erop dat de verkoopprijs van glas wordt bepaald door de bewerking ervan voordat de glazen in het montuur worden gezet. “Ieder glas wordt namelijk geslepen op basis van individuele kenmerken en natuurlijk de wensen van de klant.”
Oprichter Leon Planken van online brillenverkoper Charlie Temple stelde onlangs al dat grote billenketens zich als enige aan de malaise in de detailhandel weten te onttrekken doordat ze ‘echt verschrikkelijk veel marge maken’. Ook ceo Paul Berkelmans van Eyelove stelt dat opticiens onnodig duur zijn. De grootste uitdaging is om ook de consument daarvan te overtuigen, zei hij onlangs op RetailWatching.
Eugene Jacquot 21 aug, 21:33
Frits Smits 5 aug, 10:32