​Artiesten selecteren muziek voor retailers

De Amsterdamse startup kollekt.fm is gestart met een nieuwe muziekdienst voor winkels en merken onder de naam Atmosphere. Daarbij stellen artiesten of muziekexperts playlists samen die aan een bedrijf wordt gematcht. De nieuwe dienst wordt al op 84 locaties gebruikt, waaronder bij We Are Labels, Ace & Tate, SLA en Marqt.

Atmosphere zorgt naar eigen zeggen voor zowel een sterkere klantbeleving, als een nieuw verdienmodel voor artiesten en muziekliefhebbers. Het idee komt uit de koker van de eigenaren van de Amsterdamse hotspot Coffee & Coconuts, die een lokale DJ hadden gevraagd om muziek voor hun zaak te verzamelen.

Het nieuwe model geldt als antwoord op ‘verouderde mix CD’s en standaard playlists’ die volgens de startup nog vaak in winkels en restaurants te horen zijn. Kollekt.fm heeft een pool van muzikanten, DJ’s, producers en verzamelaars samengesteld. Nieuwe klanten gaan door een intakeproces, waarbij een muziekprofiel wordt gemaakt die aansluit bij de merkidentiteit en gewenste klantbeleving. De muziek is via een streaming app af te spelen.

RetailTrends

De week in vier tweets

RetailTrends tipt wekelijks uitingen die een beeld geven wat zich zoal buiten...