​‘Amazon legt miljarden toe op bezorging’

​‘Amazon legt miljarden toe op bezorging’

Amazon heeft vorig jaar een recordbedrag van 7,2 miljard dollar verloren op bezorgkosten. Dat blijkt uit een analyse van de financiële resultaten van de Amerikaanse etailer door GeekWire.

De 7,2 miljard dollar (6,8 miljard euro) is het verschil tussen wat Amazon voor de bezorgkosten vraagt en wat er wordt uitgegeven om de items bij de klant te krijgen. Amazon legt traditioneel toe op zijn bezorgkosten, deels door de abonnementsdienst Amazon Prime waarbij bestellingen binnen twee dagen gratis worden geleverd.

Vijftig miljoen artikelen komen inmiddels in aanmerking voor deze gratis bezorging, 73 procent meer dan een jaar eerder. De combinatie van een oplopende verkoop, snellere bezorging en lagere bezorgkosten voor de klant zorgt er volgens GeekWire voor dat de nettokosten steeds hoger komen te liggen. In 2015 werd er nog vijf miljard dollar toegelegd op de bezorging.

Amazon werkt inmiddels aan een eigen logistieke netwerk, naar eigen zeggen als alternatief voor bedrijven als UPS en Fedex. Zo werd vorig jaar vrachtvliegtuig Prime Air geïntroduceerd en verzorgt Amazon inmiddels het transport van Chinese goederen over oceanen naar zijn eigen distributiecentra in de Verenigde Staten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!