Winkelketen Target boekt succes met luxe-producten voor een lage prijs
Gepubliceerd op 21 oktober 2004 om 00:00
De Amerikaanse winkelketen Target timmert gestaag aan de weg met zijn strategie om luxe en trendy goederen te verkopen aan de `gewone` man en vrouw. Het concern verkoopt een breed scala aan producten, van spijkerbroeken tot speelgoed en ontbijtproducten. Veel producten worden onder het eigen merk verkocht, waardoor de prijzen binnen de perken gehouden kunnen worden. Target heeft inmiddels zo`n 1.200 vestigingen in 47 staten en heeft de omzet opgevoerd van 32 miljard dollar in 2001 tot 41 miljard dollar in het afgelopen jaar. Bovendien gaan steeds meer Amerikanen winkelen bij Target, zelfs diegenen die het zich financieel zouden kunnen veroorloven om naar sjiekere zaken te gaan. Toch is de gemiddelde Target-klant aanzienlijk welvarender dan de gemiddelde Wal-Mart-klant. Volgens consultants A.T. Kearney bedraagt het gemiddelde gezinsinkomen respectievelijk 50.000 dollar per jaar en 30.000 dollar per jaar. Het succes van Target geeft voeding aan de geruchten dat het concern zou overwegen om de vleugels ook internationaal uit te slaan. Veel analisten betwijfelen echter of de formule ook buiten de VS succesvol zal zijn en Target geeft daarom voorlopig waarschijnlijk de voorkeur aan verdere expansie in de VS zelf.
Reacties 0