Twintig procent van het vloeroppervlak aan schoenenwinkels is in de afgelopen vijf jaar verdwenen. Ook in 2016 sloten weer 193 winkels hun deuren, schrijft ABN Amro in zijn rapport ‘Schoenbranche voor uitdagingen’.
De verkoopvolumes van fysieke schoenenwinkels daalden in 2016 met ruim negen procent. Online is schoenverkoop juist een van de snelst groeiende categorieën. Vorig jaar gaven consumenten online 720 miljoen euro uit aan schoenen, een stijging van 44 procent ten opzichte van 2015. Daarmee wordt ruim een kwart van de totale bestedingen aan schoenen in webwinkels gedaan.
ABN voorziet voor dit jaar een verdere afname van het aantal winkels en stijging van onlinebestedingen. Daarvan profiteren volgens de bank vooral de grotere spelers, die door hun schaalgrootte gemakkelijker kunnen investeren in een omnichannelstrategie. Een aantal van hen wist online ‘flinke marges’ te realiseren, terwijl kleinere spelers het met lage of negatieve marges moesten doen.
Na het faillissement van Macintosh Retail Group, eind 2015, startten verschillende schoenenketens door met minder winkels. Zo hield Scapino 165 van zijn oorspronkelijke 197 winkels over onder Ziengs, en nam Nelson twintig van de zestig Dolcis-vestigingen over. Bij de overname van Manfield door Sacha gingen zo'n twintig winkels op slot, terwijl voor PRO helemaal geen doorstart mogelijk bleek.
De totale uitgaven aan schoenen daalden vorig jaar met 3,4 procent, de vijfde daling op rij. Sinds 2012 verdwenen 762 schoenenwinkels en daalden de verkoopvolumes met een kwart. Dit jaar verwacht ABN een volumedaling van twee procent.
Reacties 0