Virtueel shoppen moet bijdragen aan de totale winkelervaring
Gepubliceerd op 21 oktober 2004 om 00:00
Om te voorkomen dat klanten een winkel uitlopen omdat ze niet direct geholpen kunnen worden, heeft het collectief FWD het concept virtueel shoppen bedacht. Niet voor thuis achter de computer, maar direct in de winkel. Het werkt als volgt. Op een glazen wand, vergelijkbaar met een touchscreen, staat een aantal schoenen geprojecteerd. Klanten kunnen het gewenste model aanklikken, waarop die schoen groter wordt geprojecteerd en voorzien van extra informatie, zoals welke maten op voorraad zijn, prijzen en materiaal. Wil een klant de schoen passen, dan hoeft hij zijn eigen schoenen niet uit te trekken, maar de wand verandert in een spiegel en hij kan direct zien hoe de schoenen staan. Het concept is toe te passen in elke retailbranche en moet volgens de bedenkers bijdragen aan de totale ervaring van het winkelen. Het virtueel shoppen is ontwikkeld door het collectief FWD. Daarin zitten ontwerpbureau Storage (verantwoordelijk voor de retailapplicatie), T-a-p-e (technische ondersteuning) en bureau Lust (ontwikkelaar van het concept). De schermen, die rond de 15.000 euro kosten, worden nog dit jaar op de markt gebracht.
Reacties 0